-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:34486 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

: چگونه، اظهار نظرهاي ديني و مذهبي غير متخصصان، در اسلام و مسيحيت، سبب دين گريزي و گرايشهاي مادي ميشود؟
در بعضي، مسائل همة مردم به خود حق ميدهند كه اظهار نظر كنند. در قديم درباره مسائل بهداشتي، مطلب اينچنين بود. اگر كسي ميگفت من فلان ناراحتي دارم هر كس كه مي‎شنيد اظهار نظر ميكرد كه بلي، علتش اين است و اثرش اين است و چارهاش و علاجش هم اين است و ديگري كه ميشنيد به نحوي ديگر اظهار نظر ميكرد. حق اظهار نظر را همه براي خود محفوظ ميدانستند و اگر احياناً نفوذ و قدرتي ميداشتند و لااقل بيمار، نوعي رودرواسي از آنها ميداشت، او را مجبور ميكردند كه اين دستور را كه نتيجه‎اش قطعي است، به كار بندد. كمتر فكر مي‎كردند كه اظهار نظر در مسائل بهداشتي نيازمند تخصّص است؛ بايد پزشك بود، داروشناس بود؛ بايد سالها نزد استاد درس خواند؛ بايد مدتها تجربة علمي آموخت. اما گويي همه خود را پزشك ميدانستند.
در مسائل ديني نيز عيناً همين طور بود و هنوز هم همين طور هست و ادامه دارد. همه كس به خود حق ميدهد كه اظهار نظر كند.
مسائل ديني خصوصاً قسمتهاي خداشناسي و توحيدي ازجملة پيچيدهترين مسائل علمي است كه همه كس شايستگي اظهار نظر ندارد. البته اساس خداشناسي، آن اندازه كه عموم مردم مكلفاند بدانند و ايمان داشته باشند، ساده و فطري است، اما يك قدم كه آن طرفتر برويم، بحث صفات و اسماء و افعال و قضا و قدر الهي به ميان ميآيد و فوقالعاده پيچيده ميگردد. به تعبير اميرالمومنين علي(عليهالسلام) «دريايي عميق است»؛ تنها نهنگها ميتوانند در اعماق اين دريا شناوري كنند. شناسايي و بررسي صفات و اسماء ذات حق كاري نيست كه از همه كس ساخته باشد، و حال اينكه ميبينيم همه كس خود را در اين قسمت اهل نظر ميداند و به بحث و اظهار نظر و استدلال ميپردازد و گاه سر از سخنان مضحكي در ميآورد.
مينويسند كشيشي ميخواست «اصل غائيّت» را تعريف كند و بيان كند كه نظام جهان يك نظام هدفدار است و جهان يك جريان هدفداري را طي ميكند و از اين راه ميخواست حكمت باري تعالي و علم و ارادة او را به ثبوت برساند. و البته چنانكه ميدانيم اين مطلب دشواري نيست؛ از خلقت هر موجودي ميتوان شاهد آورد، اما كشيش، خطوط روي طالبي را به عنوان مثال ذكر كرد، گفت علت اينكه خطوط منظم روي طالبي كشيده شده اين است كه وقتي ما ميخواهيم طالبي را براي افراد خانواده تقسيم و قاچ كنيم ، قبلاً محل گذاشتن كارد مشخص باشد كه عادلانه تقسيم كنيم و بچهها دعوا نكنند و جار و جنجال راه نيندازند!
مثالي هم از خودمان ذكر كنيم. ميگويند شخصي اين مطلب را عنوان كرده كه چرا خداوند به كبوتر بال داده است اما به شتر نداده است؟ جواب ميداد: اگر شتر بال ميداشت، ديگر براي ما زندگي نميماند؛ شتر پرواز ميكرد و خانههاي خشت و گلي ما خراب ميشد.
از ديگري پرسيدند چه دليلي بر وجود خدا هست؟ گفت «تا نباشد چيزكي مردم نگويند چيزها»!
ضعف منطقهايي كه غالباً ديده ميشود كه افراد ناوارد در مسائل مربوط به حكمت الهي، عدل الهي، قضا و قدر الهي، اراده و مشيّت الهي، قدرت كاملة الهي، جبر و اختيار، حدوث و قِدَم عالم، قبر و برزخ و معاد و بهشت و جهنم و صراط و ميزان و غيره از خود نشان ميدهند و غالباً مستمعان آنها ميپندارند كه آنچه اين جاهلان و بيخبران ميگويند متن تعليمات ديني است و اينها به اعماق آن تعليمات رسيدهاند، يكي از موجبات بزرگ لامذهبي و گرايشهاي مادّي است.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج1 –علل گرايش به ماديگري
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.